Frittata med dill och potatis. Gravlax, fänkålssallad och rostade frön

on

När jag satt och funderade på vad familjen ska äta i veckan, dök det upp laxpudding i huvet. Däremot kände jag inte för att göra en dito, som tar en stund att göra och dessutom känns lite väl mastig. Jag tipsade ju om en Frittata i veckomatsedeln också och det var nog där tanken började egentligen om jag ska vara ärlig.

Så vad slutade det hela med då? Jo, en frittata- italienska för omelette typ, med kokt potatis, lök och dill. Och på sidan en fräsch sallad med råhyvlad fänkål, ruccolla, citron, olivolja och rostade frön. Hoppsan! glömde visst laxen… Jag köpte färdiggravad och skivad, det funkar fint en vardagsmiddag tycker jag.

Så ingredienserna till frittatan då:

  • 1 st gul lök
  • 6 st medelstora potatisar- kokta
  • 8 st ägg
  • 2 dl grädde
  • ett dillknippe
  • ca 2 dl riven ost
  • Salt och vitpeppar

Sätt ugnen på 200 grader med grillelementet i gång. Skala och skiva sen löken, fräs den i en stekpanna med metallhandtag som klarar av en sväng i ugnen, så den bara tar lite färg. Under tiden skär du potatisen i grova skivor och vispar ihop äggen med grädden och smakar av med salt och peppar, blanda sen i osten och den hackade dillen i smeten.

Ha i potatisskivorna i pannan och fräs med en liten stund, tillsätt omellettesmeten, rör runt i smeten ett tag med pannan kvar på spisen och sätt sen in hela stekpannan i ugnen på 200 grader och grillelementet på. Låt stå ca 5 minuter eller tills smeten ”stannat” och börjar få lite färg.

Medans fritatan blir klar gör du en sallad på en halv fänkål, en näve ruccolla, citron, olivolja, salt och peppar.

Hyvla fänkålen på längden på mandolin och lägg den i kallt vatten någon minut så den krispar till sig. Har du en salladsslunga så använd den för att få bort överflödigt vatten, har du ingen salladsslunga- köp det.DSC_1175

Blanda fänkålen med ruccollan och pressa över citron, ringla över olivolja och smaka av med flingsalt och svartpeppar.

Jag hade kvar lite rostade frön som vi ätit tidigare och serverade till. De är himla enkla att göra och blir hur goda som helst.

Sätt ugnen på 200 grader om den inte redan står på det efter du kört frittatan. Ta en ugnsform och sprid ut ett tunt lager med blandade frön, jag använde solros och pumpafrön. Rosta fröna i 5-10 minuter, ta ut och smaksätt med vad du är sugen på tex. lökpulver, paprikapulver, eller andra kryddor beroende på vad du ska ha fröna till. Tillsätt en skvätt japansk soya och blanda runt så kryddorna fastnar på fröna, kör in i ugnen ett par minuter till, ta ut och rör runt och låt vätskan torka in. Kör eventuellt in i ugnen en liten stund till om de är mycket blöta.

Det här blev en riktigt schysst uppdaterad och inte så tung variant av husmansklassikern, jag rekommenderar verkligen att ni provar den.

Ha det fint och lycka till!!

Rikard

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s