Veckans matsedel har temat ”blodsocker”

Den här veckan tänkte jag tillägna matsedeln min pappa. Det har visat sig att han börjat få problem med blodsockret, typ ett förstadie till åldersdiabetes eller diabetes typ-2 om man så vill. Det är ganska vanligt har jag förstått och just den typen av diabetes går det att få ordning på genom ändrad livsstil, både vad gäller kost och motion. Just motionen har han nog skött men när det kommer till kosten finns det en del att göra. Tur att jag är kock då med lite koll på näringslära och sånt så jag kan försöka hjälpa till med lite matinspiration.

Viktigt att poängtera är dock att jag varken är dietist eller läkare och mina tips är därför  grundade på det jag läst och snappat upp genom åren, så känner du att du har stenkoll och tycker att jag är ute och cyklar är du mer än välkommen att kommentera och påpeka detta.

Diabetes delas upp i typ-1 och typ-2 och gemensamt för de båda är att kropppens egenproducerade insulin inte klarar av att hålla blodsockret på en jämn nivå. Man kan säga som så att när allt funkar som det ska så är det så här: Du stoppar något som innehåller socker i munnen och blodsockret stiger. Stiger blodsockret för mycket är det inte bra och därför producerar kroppen hormonet insulin som ser till att sockret lagras på andra ställen i kroppen än blodet. Om kroppen inte kan producera tillräckligt med insulin så behöver man tillsätta det med medicin, det här är den varianten som kallas typ-1 och drabbar främst yngre människor. Typ-2 som drabbar främst äldre men  även medelålders funkar lite olika. Då producerar kroppen insulin, men antingen för lite eller så har kroppen blivit mindre mottaglig för insulinet och behöver därför mer.

Gemensamt för de båda typerna är dock att ju långsammare man höjer blodsockret med maten, ju mindre insulin krävs och det är ju fiffigt.

Jag lovade pappa att jag skulle hjälpa honom att tipsa om mat utan så mycket snabba kolhydrater och tänkte då att det samtidigt får bli veckans matsedel på bloggen. Även om du eller din familj inte har diabetes så finns det en mängd fördelar med att inte äta för mycket socker. Många recept innehåller en hel del grönsaker också, toppen ju för kroppen.

Så recepten kommer i listform den här veckan, håll tillgodo!

Till sist tänkte jag tipsa om att göra en Grön smoothie till mellis, frukost eller lite när som. Funkar ju hur bra som helst för att få i sig frukt och grönt och på så sätt dämpa sötsuget om du dras med ett sånt. Du kan variera den hur mycket som helst efter vad som finns i kylen och vad du är sugen på, värt att betänka är att du kan hitta recept där man ska använda fruktjuice som vätska, gör inte det utan se till att få med alla fibrer och fruktkött i grönsakerna. Mixa gärna ner en rå rödbeta i smoothien, ska vara bra för blodtrycket också.

Hoppas att även ni som inte dras med diabetes fått lite inspo den här veckan, det är ju som sagt ingen hemlis att de flesta av oss får i oss för mycket socker.

Ha en fin vecka!

/Rikard

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s