”Gröna” veckan

dsc_2065

Veckans matsedel har fokus på grönt, både att den bygger på mycket grönsaker och även färgen grönt, det är ju faktiskt nu det är som grönast ute också så jag känner att det är ett passande tema. Planera in rätterna som det passar er utifrån familjens schema, jag lägger inte in dem efter veckodag den här veckan, det får ni göra 😉

Grön smoothie Är perfekt både som frukost och mellis, fullproppad med nyttigheter också. Perfekt att stärka immunförsvaret med, kör en laddning på morgonen, drick till frulle och ställ in resten i kylen så kan kidsen förse sig efter plugget utan att det blir ett bombnedslag i köket efter mellisfix. Själv tycker jag det är galet jobbigt att komma hem till ett kök som är i kaos och lite lagom stressad städa undan för att få plats att fixa middag

Är det någon dag i veckan när ni har extra bråttom och en eller fler av er har träning  av något slag och behöver massor med energi? Då är ju pasta en given middag, brukar inte vara helt fel att käka kallt efter träning heller. prova Frippes Linguine med valnötter, grönkål, citron och parmesan – snabb vardagspasta

Nicklas skrev ett recept på groddar i en rawfoodsallad Grodda mer, enkelt, nyttigt & gott! Här i ett recept på en rawfoodsallad för ett tag sen, kör på det som tillbehör till valfritt protein som kyckling, kött eller fisk. Vill ni hålla ett vegetariskt tema så föreslår jag att ni marinerar tofu som tillbehör

Någon dag tycker jag ni kör på Blomkålssoppa med rostade frön men om ni gillar ”grönttemat” så använder ni broccoli istället för blomkål, kolla in Tips-använd hela broccolin för flera sätt att slippa slänga matrester.

Grönkålsallad

Grönkål blir ju självklart en given råvara när man kör en grön vecka och återkommer i fler recept. Grönkålssallad med getost och valnötter kompletteras med fördel med en grillad kyckling, hel kyckling brukar det ofta vara bra pris på också. Ugnsstekt kyckling med provencalska grönsaker är ett annat hett tips, hur gott och smidigt som helst.

En perfekt förrätt till helgen är Creme Ninon med pilgrimsmussla – eller annat valfritt tillbehör Servera med knäckemacka och ost och kanske ett löskokt ägg i så har ni ett perfekt alternativ till ärtsoppan som man bara måste käka för att få pankisar efteråt 🙂

Hoppas ni får en fin vecka!! 🙂

/Rikard

 

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s