0

Veckomatsedel v 13

Medan Strandbergs är på Kanarieöarna och fru Wicklund åker till Island håller vi andra ställningarna här hemma.

Passa på att handla för veckan redan nu i helgen, det är så skönt att ha veckans måltider fixade! Här kommer lite inspiration…

Måndag:Meatfree Monday  med en smarrig  Pappardelle med ugnsrostad  aubergine, vitlök, parmesan, citron och chili 

Tisdag: Kycklingen tar en stund i ugnen, men sköter sig själv Ugnsstekt kyckling med provencalska grönsaker

Onsdag: Fetaostbakad lax med rödbetor och grönkål

Torsdag: Alla älskar det, testa Köttfärspannkaka

Fredag: Fredagspizzan-vi föreslår pizza med salami, ruccola och massor med riven parmesan. Alltså, fredagspizzan är höjdpunkten på veckan!

Lördag: Gör en riktigt god pulled beef och käka som tacos, fy fan va gott! Pulled beef taco

Ha en riktigt härlig helg och vecka!

/Rikard

 

/

 

0

Taco-feeling på en fredag

Tacos är ju typ småbarnsfamiljens räddning – enkelt och gott, går hyfsat snabbt att laga och det finns något för alla. Våra barn är inte så stora (2 respektive 4 år) så vi har relativt nyligen upptäkt tacons storhet.

Vi har i alla fall satt ihop en sida med alla våra taco-inspirerade recept och en hel del tillbehör. Vi gör exempelvis aldrig taco utan syltad eller inlagd rödlök. Och alla grönsaker som blir över – släng in i en låda och spar till dagen efter – blandad grönsakssallad är klar i ett nafs!

BLANDADE TILLBEHÖR

/Fredrik

2

Supersnacks – kanongoda bananchips

bananchops-3

Dessa supergoda bananchips älskas av alla som testat. Vi fick dom första gången hemma hos våra underbara grannar under en middagsklubbkväll. Jag ska berätta mer om denna middagsklubb vid ett senare tillfälle. Jag blev helt förälskad i chipsen och var tvungen att be Mikaela om recept och genast gå hem och testa. Du måste också testa,  det blir verkligen supergott och är snabbt och enkelt gjort!

Sätt ugnen på 180 grader varmluft

3 matbananer (plantain)
1 dl kokosolja
1 1/2 msk flingsalt

Skala bananerna och skiva dom tunt på en mandolin alternativt med en osthyvel eller kniv. Smält kokosoljan i en kastrull och blanda runt med bananerna. Lägg  bakplåtspapper på två ugnsplåtar. Bred ut bananskivorna ovanpå bakplåtspapperet och strö över salt.

Kör in i ugnen 20-40 minuter,  beroende på tjockleken. Rör runt med en stekspade var tionde minut så att chipsen blir jämnt rostade. Dom är klara när dom blivit krispiga och gyllenbruna. Häll av chipsen på ett papper eller handduk och låt dom svalna därpå.

/Fredrik

0

Äggfri vegansk majonnäs på mindre än två minuter

Att göra egen äggfri majonäs är otroligt enkelt och snabbt, du är klar på två minuter. Använd spadet ifrån en burk kikärtor, du kan självklart göra på samma snabba sätt om du vill byta ut spadet mot ett helt ägg. Det här är en grund som du kan smaksätta med det mesta.

1/2 dl kikärtsspad (alt. 1 helt ägg)
1 msk dijonsenap
1 msk äppelcidervinäger
2 1/2 – 3 dl matolja
Salt och peppar
Häll kikärtspadet (alt. ägget)i en smal och hög bunke som passar till din handmixer, tillsätt resterande ingredienser förutom oljan. Börja mixa, tillsätt oljan i en tunn stråle och mixa hela tiden så att det tjocknar och blir till majonnäs. Mängden olja beror lite på hur tjock du vill ha din majonäs, ju mer olja desto tjockare blir den, men mer än 3 dl rekommenderar jag inte. Smaka upp med salt och peppar.

/Fredrik

 

0

Tips för att få barn att äta mer vegetariskt och grönsaker

När vi gästbloggare med en veckomatsedel hos Baking Babies bad dem också om våra bästa tips för att få våra barn att åta mer vegetariskt. Nedan hittar ni dem. Om våra barn äter mycket vegetarisk mat? Det varierar rejält.

Ett bra nybörjartips är att göra vegetariska rätter som liknar ”vanlig” mat som vegetarisk “köttfärssås” på sojafärschili con quorn med avokado, gräddfil och tortilla eller vegetariana rigatoni gratinati al forno eller vegetarisk lasagne. På så sätt fasas vegetariska smaker in.

Ett annat tips som gränsar till det ovan är att känna av vad barnen gillar och försöka göra vegetariska rätter som speglar det. Om barnen gillar pasta så kör på vegetariska varianter, med få ingredienser som bucatini med rostade grönsaker och parmesan eller broccolipasta med parmesan. Låt barnenen hyvla parmesan!

Barn kan ofta ha svårt med konsistenser. Ett tips är då att riva ner grönsaken i maten, exempelvis genom att riva ner champinjoner i en pastasåsen. På så sätt kommer svampsmaken med men inte konsistensen, prova spaghetti med örter, tomat och champinjoner. Detsamma gäller zucchini och fetaostplättar med keso-“aioli” och vattenmelon.

Soppa är ofta poppis hos barn, och det är ofta vegetariska alternativ som funkar bäst. Vi brukar ha typ nybakt bröd (levain) eller quesadillas till, prova champinjonsoppa med quesadilla. Ett annat tips är att servera tillbehör till soppas, exv. ostkrutonger till löksoppa. På så sätt finns oftast något att äta om barnen inte skulle gilla själva soppan.

Servera grönsakerna så att barnen själva får plocka det alternativ som de gillar, exempelvis i fina skålar eller kör på grönsaksstavar och dipp.

Ett annat tips som är en hit hos familjen Larsson är att låtsas vara dinosaurier som äter träd (dvs. små broccolibuketter)!

Fler tips på vegetariska rätter finns på bloggen!

/Fredrik, Nicklas och Rikard

0

Veckomatsedel till Baking Babies

Förra veckan gästbloggade vi med en helt vegetarisk veckomatsedel hos Baking Babies. Gå gärna in på deras instagram och läs om vad Mia, Joseph och deras barn tyckte om rätterna. Vi har även kompletterat med lite smått och gott som vi hoppas ska förgylla er vecka.

Måndag: Krispiga boveteplättar, örtkeso och kålsallad med soja och citronvinägrett – glöm inte att blötlägga bovetet på söndagskvällen.

Tisdag: Hemgjord falafel med citronyoghurt – snabbt, enkelt och gott!

Soppa på en onsdag; prova exempelvis blomkålssoppa med rostade frön.

Torsdagsmiddagen blir en snabb gnocchi med tomatconcassé och örter.

Fredagsmys innebär ofta tacos – prova våra vegetariska tacos, eller pulled jackfruit med tillbehör gärna med avokadoröra och syltad rödlök.

Lördag: Tagliatelle med babytomater, vitlök och mozzarella, och avsluta med en enkel och god dessert – marängbakelse á la Hällevik!

Söndagsfrukost innebär ofta banana pancakes – med hallon, blåbär och keso, till middag rekommenderar vi  black bean burger i pitabröd med avokadocréme, rostad sötpotatis och sallad.

Trevlig vecka!

0

Tips! 


Min sambo tycker jag är lite nördig när jag köper nya maskiner/knivar/köksutrustning osv. Men en sak som har blivit accepterad är salladslungan. Du kan rädda många sallader som är på väg ner i sopen med den. Lägg salladen i kallt vatten, så det täcker, i 30 minuter till en timme. Häll av vattnet och slunga sedan salladen i salladsslungan. Lägg sedan salladen i en burk och sätt på locket. Sen kan den klara sig här flera dagar. 

Lycka till

/Nicklas